reklama

Na potulkách Banskou Štiavnicou

Banská Štiavnica (nem.Schemnitz, maď. Selmecbánya) je historické mesto na strednom Slovensku s výrazne multikultúrnou minulosťou. Známe je ťažbou kovov (najmä striebra) významnou banskou legislatívou, samosprávou a akademickou tradíciou. „Mestská pamiatková rezervácia od roku 1950. Mesto je centrom chránenej krajinnej oblasti Štiavnické vrchy vyhlásenej 22. septembra 1979 na rozlohe 77 630 ha. Dňa 11. decembra 1993 bolo mesto Banská Štiavnica s okolím zapísané do zoznamu Svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO /Wikipédia/

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)
Obrázok blogu

Na vulkanickom kopci oproti historickému centru mesta sa nachádza Kalvária.

Kalvária pozostáva zo 17 kaplniek a troch kostolov. Dolný kostol, Svätá schody a Horný kostol. Charakteristické je symetrické rozmiestnenie jednotlivých architektúr oo upätia kopca až po vrchol Odkiaľ je krásny výhľad na mesto a široké okolie

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Obsahové zameranie jednotlivých kaplniek, prekračujúce tradičný príbeh krížovej cesty, v kapnkach sú fresky náboženských výjavov, niektoré z nich sú pre rekonštrukciu uzatvorené.

Kalvária slúžila ako pútnické miesto až do 50. rokov 20. storočia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Dolný kostol.

Obrázok blogu

Sväté schody

Obrázok blogu

Horný kostol

Obrázok blogu

Námestie Svätej Trojice je historickým centrom Bánskej Štiavnice. Je tu aj najväčší trojičný barokový morový sĺp postavený v rokoch 1759 až 1764, ktorý nahradil stĺp z roku 1710 ktorý bol postavený po morovej epidémii.

Na vrchole dominuje súsošie Najsvätejšej Trojice a na podstavci ho obklopuje sedem svätcov, ochrancov pred morom a patrónov baníkov.

Na námestí je aj Slovenské banské múzeum ako aj veľa iných historických budov.

Obrázok blogu

Pamätáte sa ešte na verše:

Možno mi tvojich úst sa odrieknúť,

Možno mi ruku nedostať...

Možno mi seba samjeho zhubiť

Nemožno mi ťa neľúbiť!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krásne verše a. Sládkoviča adresované Maríne Píschlovej.

Tento verš je na pamätnej tabuli domu kde žila Marína.

Práve tu si zaľúbené páry zamykajú symbolicky svoj zámok lásky.

Obrázok blogu

V meste sa nachádza aj niekoľko významných sakrálnych stavieb. Sú to hlavne kostoly

Nanebovzatia Panny Márie, svätej Kataríny, sv. Alžbety Uhorskej a kaplnky.

Historicky zaujímavou stavbou je aj Klopačka. Je to dvojposchodová vežovitá hranolová stavba z roku 1681 so šindľovou strechou, ktorá je ukončená drobnou vežičkou so zvukovými otvormi. Vo veži Klopačky je zariadenie, ktoré klopaním oznamovalo baníkom čas fárania.. Prízemie budovy sa v 18. storočí používalo ako väzenie pre baníkov odsúdených banským súdom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V Banskej Štiavnici je ďaleko viac pamätihodností ako som tu vymenovala, avšak pre krátkosť času sa mi nepodarilo si pozrieť aj tie ďalšie,

ale určite sa sem ešte vrátim. Je to krásne mesto ktoré dýcha históriou.

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 077
  •  | 
  • Páči sa:  3 548x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu