reklama

Dreveník a Žehra

Dreveník a Žehra sú ďalšími mojimi zastávkami na Spiši. Tento kút Slovenska ešte nemám prechodený, ale vidí sa mi, že sa sem budem vracať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Dreveník, žlté turistické značenie napovedá, že je vzdialený spod hradného vrchu 15 minút cesty. Je to o čosi viac, alebo som nešla dosť rezkým krokom.

Prechádzala okrajom lúky, kde sa páslo stádo kráv aj s mladými teľatami. Zvláštna sorta, boli také viac huňaté a mladé boli všetky snehobiele, možno po otcovi. Zvedavo si ma jedna obkúkala pod dohľadom svojej matky a bola aj fotogenická.

Obrázok blogu

Za mnou zostával Spišský hrad a v doline sa už dvíhala hmla.

Obrázok blogu

Vyšla som na plošinku kde sa mi naskytol pohľad na Spišské Podhradie. Škoda že z veže hradu v tom čase nebolo vidieť cez hmlu do okolia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Chodníkom okrajom lúky som si musela dávať pozor, to stádo čo sa páslo malo veru dobrý apetít, čomu zodpovedali aj pozostatky ich trávenia. Ale i napriek tomu som sa obzerala po krásne jesennom sfarbení prírody navôkol.

Obrázok blogu

Z diaľky sa črtali skaly Dreveníka.

Obrázok blogu

Dreveník je travertínová kopa tvaru stolovej hory v Hornádskej kotline a národná prírodná rezervácia. Nachádza sa na hraniciach okresov Spišská Nová Ves a Levoča. Toto územie s rozlohou 1 018 186 m² je chránené od roku 1925. Spolu s neďalekým Spišským hradom je od roku 1993 zaraďovaný medzi lokality svetového kultúrneho a prírodného dedičstva UNESCO.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Skupinka poľských lezcov práve zdolávala skalu na ktorej som stála. Neďaleko v údolí sú dedinky Žehra časť Hodkovce a Žehra.

Obrázok blogu

Žehra

Samotná obec ja situovaná neďaleko Spišského hradu Už z diaľky upúta pozornosť biela stavba kostola s charakteristickým dreveným cibuľovitým zakončením veže, ktorá sa vypína nad obcou na malom návrší.

História kostola sa začína v 13. storočí. Gróf Ján zo Žehry dostal povolenie postaviť kostol v Žehre od Ctihodnej kapituly spišskej v roku 1245. Kostol v prechodnom skororománskom - ranogotickom slohu bol dokončený v roku 1275. V priebehu storočí bol viackrát upravovaný až do dnešnej podoby. 15. marca 1985 bol farský kostol Sv. Ducha v Žehre vyhlásený za národnú kultúrnu pamiatku. 11. decembra 1993 bol kostol zapísaný do zoznamu svetového kultúrného dedičstva UNESCO.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu


Obzvlášť cenné gotické fresky z piatich období. Najstaršie sú z 13. storočia, najmladšie z 15. storočia. práve však prebieha rekonštrukcia

Obrázok blogu

Za múrmi kostola je cintorín, kde som tiež nahliadla.

Obrázok blogu

Opúšťam Žehru, ešte posledná fotografia a vraciam sa do Spišského Podhradia časť Spišská Kapitula.

Obrázok blogu
Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 076
  •  | 
  • Páči sa:  3 535x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu