reklama

Po hradoch - 11. Studený hrad, Gýmeš

Víkendová predpoveď počasia nebola obzvlášť priaznivá tak som si žiadnu túru neplánovala.  Niekedy sa však stane, že práve to neplánované a živelné sa najviac vydarí. Takto bolo tomu aj teraz.  Ráno to ešte vyzeralo na pochmúrny deň, ale potom sa ukázalo slnko, mraky sa niekde stratili. Padlo rozhodnutie urobiť si taký kratší výlet na hrad Gýmeš.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Východzám bodom boli Kostoľany pod Tríbečom, dedinka v okrese Zlaté Moravce. Plánovaný som mala taký malý okruh žltým značením na Studený hrad a odtial hrad Gýmeš a späť do Kostolian. Trasa asi tak 7 km.

V týchto končinách som ešte nebola, tak aj tá cesta do môjho východzieho bodu mi trvala trochu dlhšie ako som predpokladala. Prázdne cesty, rovina v diaľke sa dvíhajúce kopce.

Obrázok blogu

A už je výhľad aj na hrad Gýmeš.

Obrázok blogu

Nevedela som presne kde je smerovník tak som zastavila na malom parkovisku s posedením.

Obrázok blogu

Po pár metroch som ho našla, zrejme toto malé parkovisko bolo vybudované práve kvôli návštevníkom hradu. Žlté značenie smerovalo zvážnicou vľavo a červené ktorou sa budem vracať, vpravo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta bola prešliapaná takže sa mi išlo celkom v pohode.

Obrázok blogu

Tiene vysokých stromov pruhovali biely sneh.

Obrázok blogu

Od smerovníka Sedlo pod Gýmešom pokračujem žltým značením na Studený hrad, k tomuto smerovníku sa budem musieť zas vrátiť. Ku každému hradu treba vyšliapať do kopca, ale aj napriek snehu a občasnému ľadu je to len mierne stúpanie a pohodová prechádzka

Obrázok blogu

Už som na mieste Studeného hradu, ktorý vlastne neexistuje už. Drevené hradisko tu stálo niekedy okolo 11. storočia, zaniklo v 13. storočí. Odtiaľto sú pekné výhľady do okolia, ako aj na hrad Gýmeš.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Vraciam sa na Sedlo pod Gýmešom a pokračujem zeleným značením k hradu Gýmeš. Značenia sú do dostatočné a dobre viditeľné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Gýmeš je zrúcanina hradu na strmom kremencovom kopci Dúň (514 m n. m.) na južnom svahu pohoria Tribeč, zhruba 5 km na sever od obce Jelenec (Gýmeš). Zrúcanina je výraznou dominantou širokého okolia. Gýmeš je jedným z rodových hradov šľachtického rodu Forgáchovcov – spolu s Haličským zámkom /Wikipédia/

Hrad sa staval v rokoch 1253-70 a ako jeden z mála bol ešte dostavovaný v 18. storočí. V polovici 19 storočia panstvo opustilo hrad a ten začal chátrať.

Od roku 2011 občianske združenie Castrum zabezpečuje konzerváciu a čiastočnú obnovu hradu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Z hradu sú pekné výhľady do okolia.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tak sa lúčim s hradom určite sa tu zas v inom ročnom období zastavím. Pokračujem zeleným značením k červenej turistickej značke a potom už len k ukončeniu mojej trasy ktorá je rovnaká ako východzí bod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Zeleno označený chodník však nie je prešľapaný, ale nevadí aspoň si tu vytvorím vlastnú stopu. To som však netušila čo ma čaká, popadané stromy, miestami som zapadala po kolená do snehu a pár krát som si aj nedobrovoľne a neplánovane posedela. Ale keď som si vybrala túto cestu už ju aj prejdem.

Obrázok blogu

V nižších polohách už to bolo trochu lepšie aj keď nie ideálne, Tiene stromov krásne pruhovali biely sneh.

Obrázok blogu

Je to ťažké vytvoriť si vlastnú stopu, nie len v snehu, ale aj v živote. Ale zvládla som to, aj keď mi to trvalo dlhšie ako predpísaný čas. S týmto pekne stráveným dňom som spokojná a verím, že ich bude ešte viac.

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 066
  •  | 
  • Páči sa:  3 470x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu