reklama

Po hradoch - 17. Pustý hrad, Zvolen

Už dávnejšie som si pripravila trasu na Pustý hrad /Starý Zvolen/, ale až teraz mi to vyšlo.  Síce v predpovediach boli aj búrky z tepla, ale okolie Zvolena našťastie obišli.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Môj východzí bod je železničná stanica Zvolen. Ani som netušila, že ich je v tomto meste viac, hlavné je, že som trafila na tú správnu. Smerovník ma naviedol na žlté turistické značenie, ktoré malo pokračovať až Pod Hapútku, kde mením farbu na modrú.

Chodník viedol popri železničnej trati a parku. Bolo ešte skoré ráno, ale už bezdomovci na lavičke popíjali ranné čučo. Na ten park bol predsa len ten pohľad krajší.

Obrázok blogu

Prešla som popri Zvolenskom zámku /ten je tiež na dnešnom programe/, cez most nad železnicou, mostom ponad riečku Slatina.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

 Pod Hapútkou opúšťam mesto Zvolen a pokračujem príjemnou lesnou cestou, aj keď vedie nahor, veď všetky hrady sú vlastne na kopcoch.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tento chodník je súčasťou náučného chodníka Pustý hrad, je to lokalita Zvolenského lesoparku.

Obrázok blogu

Dostávam sa k dolným hradbám Pustého hradu.

Obrázok blogu

Pustý hrad alebo (starý) Zvolenský hrad alebo Starý Zvolen je hradný komplex v katastrálnom území mesta Zvolen nad sútokom Hrona a Slatiny v nadmorskej výške 475 – 571 m n. m.

Skladá sa z dvoch hradných komplexov: Dolného a Horného hradu. Medzi nimi sa nachádza tzv. spojovacia časť dlhá takmer 400 metrov, ktorú v časti pri Dolnom hrade tvorí 206 metrov dlhý múr. Celková rozloha Pustého hradu je 7,6 ha. /wikipédia/

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viedol sa tu dlhoročný archeologický výskum 1992-2008. ktorý dokázal existenciu pravekého kamenozemného valu na ktorom bola postavená stredoveká hradba. Nachádza sa tu aj materiál z doby bronzovej ako aj z neskorej doby kamennej.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Počiatky osídlenia Dolného hradu siahajú do obdobia neskorej doby kamennej /4400-2300 pred. Kr. tkz badenská kultúra/ neskôr kyjatická a lužická kultúra, púchovská kultúra. Po zániku týchto osídlení bol hradný vrch znova osídlený až v stredoveku.

V prvej polovici 13 storočia vznikol kráľovský hrad, ktorého centrálnou stavbou bola mohutná obytná veža, ktorá má hrúbku muriva 3,3 m Neskôr sa okolo nej pripojila hradba s hrúbkou 2,5 metra ktorá obklopovala hradné nádvorie. Pri predpokladanej výške 5 podlaží táto obytná veža disponovala obytnou plocho o veľkosti 1000 m2.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zvolenský Pustý hrad so svojou rozlohou 4,7 ha patrí medzi najväčšie hradné areály v strednej Európe.

Obytná veža sa využívala ako sídlo panovníka pri jeho pobytoch v poľovníckych revíroch v okolí Zvolena.

Na Dolnom hrade prebieha rozsiahla rekonštrukcia.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Výhľady na mesto Zvolen.

Obrázok blogu

Samostatný horný hrad bol vybudovaný v 14 storočí.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Zánik hradu Zvolen je datovaný do polovice 15. storočia, do obdobia vojnových stretov medzi Jánom Huňadym a Jánom Jiskrom z Brandýsa. Písomný prameň z roku 1451 uvádza, že Starý Zvolen vypálil Ján Huňady.

Opúšťam Pustý hrad s krásnymi výhľadmi do okolia, s bohatou históriou a s takým dobrým pocitom, že nechátra a pracuje sa na jeho záchrane pre budúce generácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Už ma čaká len cesta modrým značkovaným chodníkom cez Sedlo Veľký vrch do Zvolena.

Na križovatke lesných ciest som objavila vyrezávané sošky medveďa, dobre že som cestou žiadneho živého macka nestretla, zrejme by som ho takto v pohode neodfotila.

Obrázok blogu
Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 066
  •  | 
  • Páči sa:  3 470x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu