reklama

Po hradoch - 18. Pustý hrad, Sklené Teplice

Pri vyhľadávaní trasy na Pustý hrad nad Zvolenom mi vyhľadávač ponúkol aj Pustý hrad pri Sklených Tepliciach. Tak som sa rozhodla, že moje ďalšie kroky povedú práve na tento hrad.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Mala by to byť krátka trasa, tak som ju plánovala spojiť aj s inými aktivitami, veď Sklené Teplice sú známym kúpeľným mestom. Aspoň budem mať čas aj na kúpanie a na prechádzku v areály kúpeľov.

Moja trasa začína žltým turistickým značením od autobusovej zastávky pri kúpeľoch, potom budem pokračovať zeleným značením až na Pustý hrad a odtiaľ ku Kapitulským bralám. Cestu naspäť od týchto brál už absolvujem po asfaltovej ceste.

Obrázok blogu

Je pekný deň, slnečno, pri bazénoch ešte nie je veľa ľudí predsa len je ešte zavčasu. Skoro som minula odbočku, ktorá vedie cez potok Teplica uličkou medzi domy. Značenie bolo vlastne zatreté, tak som sa obzerala po ďalšom, či idem správnym smerom. Neviem kto a za akým účelom vyvíja podobné aktivity.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta pokračovala cez lúky a les smerom hore.

Obrázok blogu

Keď som sa obzrela, už som videla len strechy domov a neďaleký kostol.

Obrázok blogu

Prechádzam lúkami, zablatenou lesnou cestou.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Už by sa každú chvíľu mal objaviť hrad. A je to tu.

Obrázok blogu

Pustý hrad sa nachádza západne nad obcou Sklené Teplice, nazývaný aj hrad Teplica, Sklenoteplický hrad, alebo Červený hrad.

Nachádza sa na strmom kopci vo výške 629 m n. m. a jeho pôvod nie je známy. V roku 1456 sa ho zmocnili Jiskrové vojská. V bojoch s poľským kráľom Kazimírom, bol v roku 1471 poškodený a následne v roku 1489 obnovený. Zánik hradu sa odhaduje v priebehu 17. storočia. Stavebný materiál z rozpadajúcich sa ruín hradu bol v rokoch 1807 - 1810 použitý na stavbu kostola v Sklených Tepliciach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrúcaniny hradu, o ktorého pôvode sa nezachovala žiadna zmienka (prvýkrát sa písomne spomína v roku 1456), zbúraný bol po roku 1602. /wikipédia/

Obzerám sa navôkol, našla som len nepatrný zostatok hradného múru. Nikdy vopred nevyhľadávam materiály o miestach ktoré chcem navštíviť. Chcem si vytvoriť taký ten vlastný obraz o okolí. Preto som nebola na to pripravená, že ide o zaniknutý hrad.

Obrázok blogu

Pokračujem zeleným značením smerom ku Kapitulským bralám. Cestička vedie popri vodnej nádrži Pustý hrad. V okolí sú rekreačné chaty, čo však nebráni kačke s početnou rodinkou brázdiť tiché vody nádrže.

Obrázok blogu

Navôkol poletujú vážky, a sem tam sa podarí aj niektorú zvečniť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

V okolí nádrže sú lavičky, ohniská, skvelé miesto pre posedenie a relax.

Obrázok blogu

Neďaleko sa týčia Kapitulské bralá.

Obrázok blogu

Prírodná pamiatka Kapitulské bralá je výrazná krajinná dominanta vypínajúca sa nad dolinou potoka Teplá – vstupnou bránou do CHKO Štiavnické vrchy. Ide o výnimočný produkt vulkanizmu. Bralá sú tvorené ryolitovými lávami, ktoré sú nesmierne husté, vďaka čomu sa – na rozdiel od trebárs čadičových láv – nerozlievajú do lávových prúdov a príkrovov, ale vytvárajú vytlačené kopy a valy nad miestom výlevu. Kapitulské bralá sa pýšia skutočne zaujímavým reliéfom – nachádzajú sa tu skalné veže vysoké neraz i 20 - 30 metrov, ale napríklad i kamenné moria. Zaujímavé je i nevšedné ružovkasté zafarbenie tunajšieho ryolitu. Vo vrcholovej časti brál sa nachádza niekoľko pekných vyhliadkových miest, jedno z nich je opatrené i krížom. Na nezalesnených južných svahoch možno obdivovať pozoruhodnú teplomilnú vegetáciu s množstvom vzácnych druhov. Oblasť Kapitulských brál nie je prístupná po oficiálnych turistických chodníkoch. Kto by sa sem však chcel predsa len vybrať, východiskom mu môžu byť Sklené Teplice či obec Lehôtka pod Brehmi /wikipédia/

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže k bralám nevedie značený chodník, tak nemám odvahu aby som vyšla na vrchol hoci by to bolo určite zaujímavé.

Vraciam sa po ceste do Sklených Teplíc. Na území obce vyvierajú termálne pramene s teplotou vody 28-53°C. Alkalicko-sadrové minerálne pramene s jaskynným kúpeľom boli známe už v 16. storočí. Liečia sa tu choroby pohybového ústrojenstva a nervové choroby.

Po prechádzke mi dobre padlo posedenie v teplej vode sedacieho bazénu, ako aj schladenie v plaveckom bazéne termálnych kúpeľov. Na jaskynný kúpeľ tkz „Parenicu“ kde voda dosahuje teplotu 42 stupňov som v takomto peknom počasí nemala chuť, možno neskôr v chladnejšom počasí sa tam pôjdem okúpať.

Ešte som sa poprechádzala popri potoku a prameňoch.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Po vynikajúcej ľadovej káve sa s kúpeľmi, ako aj s mestečkom lúčim, bol to príjemne strávený deň, aj keď vlastne ten Pustý hrad som nevidela.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 066
  •  | 
  • Páči sa:  3 470x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu