reklama

Okolie Novej Bane - Zvonička

Predpoveď počasia nebola optimistická, tak som si zvolila takú kratšiu túru v lokalite Novej Bane. Malo ísť o okruh žlto značeným turistickým chodníkom Kohútovo – Háj - Červená skala – Zvonička – Kohútovo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Pútnické miesto Kohútovo predstavuje jednu zo zastávok okružného náučného chodníka Zvonička, ktorého východiskom je železničná zastávka Nová Baňa.

Kohútovo patrí k najvyhľadávanejším miestam najbližšieho okolia Novej Bane. Pútnické miesto vďačí za svoj vznik objavu výdatného prameňa vody v období veľkého sucha v r. 1863.V tom roku bolo leto mimoriadne suché a všetkých trápil nedostatok vody. Ovečka pasúca sa v Kohútove začala hrabať do suchej trávy a objavila premeň vody. To, že sa voda objavila na mieste, kde inokedy bývalo sucho, považovali ľudia za zázrak. Za údajne liečivou vodou začali prichádzať pútnici. Miesto vyhlásil banskobystrický biskup Štefan Moyzes v júni 1866 za milostivé. Z milodarov pútnikov bola už v r. 1869 postavená neogotická kaplnka. Obkolesená je malou botanickou záhradou s cenným sekvojovcom mamutím.Tradične sa tu konávajú púte v máji a k mariánskemu sviatku septembrová púť. Zdroj: http://www.regiongron.sk/historicke-pamiatky/33-zupkov.html/

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Prameň čo uzdravuje, teraz ma to napadlo že som sa z neho nenapila, nevadí , veď nabudúce si tam dám aspoň frťana. Myslím z toho prameňa.

Obrázok blogu

Pohodlnou lesnou cesto pokračujem ďalej, z ďaleka sa ozýva zvuk píly, ktorý sa už stáva akosi neodmysliteľnou súčasťou našich lesov. Vyjasnieva sa, so stúpajúcou nadmorskou výškou je aj chladnejšie tak som nafotila aj pár mrazom vyzdobených listov.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 Prešla som okrajom lesa, nemýlila som sa drevo sa tu pripravuje na odvoz, značenie ma zas nasmerovalo od okraja zas do lesa.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Prichádzam k mojej prvej zastávke Háj. Je tu polkruhový výhľad na Novú Baňu, okolité kopce a taktiež zrejme základy novej rozhľadne. Neviem či je to správna voľba, obzor sa zrejme nerozšíri a ten betón sa mi na takomto mieste veľmi nepozdáva, ale koľko ľudí, toľko chutí. Zatiaľ som žiadneho človiečika nestretla.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Aj počasie sa umúdrilo, začína svietiť aj slnko a príjemne sa kráča ďalej lesom.

Obrázok blogu

Z chodníka je odbočka k šachte Klingsbittner, tak som si odbehla ju pozrieť. Šachta bola vyhĺbená pravdepodobne v 14. storočí, v období stredovekej prosperity tunajšieho baníctva a je jednou z najstarších šácht v Novej Bani. Podľa archívnych údajov bola hlboká 60 siah (asi 130 m) a slúžila pravdepodobne na vetranie a pomocnú technickú prevádzku.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Žlté značenie ktoré ma doviedlo síce na skalu, ale na Havraniu. Že by skalu inak nazývali ako v mape? Výhľady sú pekné ale hmlisté, nevadí aj to je zaujímavé. Okolo asi tie havrany naložili svoje kôpky, tak som si musela dávať pozor, aby som nevstúpila do šťastia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Natrafila som na smerovník Červená skala, takže to nie je táto, Havrania. Z Havranej skaly bol výhľad na priemyselnú časť Novej Bane, na rieku a železnicu, z Červenej skaly je výhľad na mesto.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pokračujem ďalej lesnou cestičkou už aj pár turistov a bežcov stretávam smerom k Zvoničke. Objekt zvonice bol postavený v roku 1874 ako súčasť pútnického miesta Kohútovo. Do kaplnky Panny Márie v Kohútove, postavenej v roku 1869 z darov veriacich, chceli členovia Mariánskeho spolku umiestniť dva zvony. Upustili však od toho, nakoľko lokalizácia kaplnky a jej vzdialenosť od mesta by neumožnili, aby ich zvuk doliehal až do mesta. Preto bola potom postavená zvonica nie v areáli Kohútova, ale na kopci, protiľahlom ku Kalvárii. Okolo Zvoničky bol neskôr vybudovaný rekreačný areál ktorý zrejme je stále vďačným miestom na oddych pre obyvateľov Novej Bane.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Zostáva mi už len návrat príjemnou lesnou cestou a neskôr asfaltovou k areálu Kohútova.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 066
  •  | 
  • Páči sa:  3 470x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu