reklama

Spišská Kapitula a Sivá Brada

Po návšteve Žehry som mala ešte na tento deň naplánovanú Spišskú Kapitulu a Sivú Bradu. Z Kapituly som už pár fotiek videla, ale nemala som naštudované vopred o nej nič, myslela som si, že to je len chrám a bola som prekvapená že je to vlastne cirkevné mestečko vo vnútri hradieb.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Spišská Kapitula je niekdajšia samostatná obec na východnom Slovensku v Hornádskej kotline od roku 1948 súčasť Spišského Podhradia. Doložená je 1235, od 12. storočia bola sídlom spišského prepošta, od 1776 spišského biskupstva. Jedno z centier cirkevného školstva na Slovensku. Nachádza sa tu románska katedrála Svätého Martina z 1245 – 1273 /wikipédia/

Hradby okolo celej Kapituly majú dve brány Dolnú a Hornú bránu, ja som vošla Dolnou bránou. Je to vlastne jediná ulica kde sú domy kanonikov, niektoré pôvodne gotické, iné renesančné a barokové.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Dominantnou stavbou je neskororománska katedrála sv. Martina z rokov 1245-1273 s dvoma vežami a tiež vežové hodiny.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Svätyňa a loď boli rozšírené gotickými prístavbami (kaplnka Zápoľského). Katedrála má mimoriadne cenný interiér - najmä gotické oltáre, sochy, náhrobné tabule, náhrobky, kalichy, zvony a podobne. Fresky z roku 1317 znázorňujú korunováciu kráľa Karola Róberta. Je tu taktiež najstaršia známa románska plastika na Slovensku - Leo albus. Sú tu nádherné vitráže okien. Tieto fotografie však nemám v celej katedrále je zákaz fotografovania, čo som výnimočne aj dodržala.

Obrázok blogu

Opúšťam Kapitulu Hornou bránou.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Ešte posledný pohľad za hradby a pokračujem smerom na Sivú bradu

Obrázok blogu

Sivá Brada

Je travertínová kopa nachádzajúca sa neďaleko Spišského Podhradia. Na vrchole vyviera minerálny prameň vytvárajúci malé jazierko, ďalšie minerálne pramene vyvierajú v okolí. V súčasnosti je to národná prírodná rezervácia.

Kopa sa nachádza v Hornádskej kotline v nadloží sedimentov centrálnokarpatskej paleogénnej panvy- Ako ostatné travertínové kopy v okolí Spišského Podhradia je aj Sivá Brada dôsledkom existencie križovania zlomov vo východnom pokračovaní vikartovského chrbta a zlomami obmedzujúcimi pohorie Branisko. Pozdĺž zlomov dochádza k výstupu cirkulujúcich podzemných vôd bohatých na CO2 z podložných druhohorných vápencov v hlbších častiach panvy. Travertíny sú holocénneho až recentného veku. Súčasná aktívna kopa vznikla ako parazitická vyvieračka na úpätí staršej kopy pred niekoľkými desiatkami rokov./wikipédia/

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Voda v tomto prameni je plná látok, ktoré sa po vyvretí usádzajú na okraji jazierka ako biely pramenit a po stvrdnutí ďalej vytvárajú travertínový kopec.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na vršku stojí Kaplnka sv. kríža z roku 1675

Obrázok blogu

Môj deň končí a presúvam sa do Levoče.

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 066
  •  | 
  • Páči sa:  3 470x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu