reklama

Z Veľkej do Malej Lehoty

Výstup na Veľký Inovec nebol dlhý a môj turistický plán mal ďalšie dve časti. Druhá časť je však úplne iná ako tá prvá. Tá bola o kopci a lesoch a druhá je o lúkach, pastvinách a lazoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Vždy sa mi páčili roztrúsené chalupy na samotách a na polosamotách. Okolie Veľkej Lehoty ponúka práve takéto pohľady. Určite ten každodenný život je tam ťažší ale aj krajší.

Z obce Veľká Lehota v okrese Žarnovica vedie práve takýmto územím turistický chodník do Malej Lehoty.

Začínam v obci Veľká Lehota. Smerovník je umiestnený pri obecnom úrade. Zelené turistické značenie síce vedie až do Novej Bane ale pri smerovníku Sedlo Kuchyňa budem pokračovať modrým značením.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Cesta vedie k areálu zrejme bývalého družstva, zákaz sypania smetí je zrejme dodržaný, lebo nič nie je vysypané ale pekne uložené. Tento areál obchádzam cez lúku, ktorá je však mokrá, neviem odkiaľ tu priteká voda.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na konci oplotenia areálu stekajú potôčiky a je tu umiestnený kríž s lavičkou.

Obrázok blogu

Značenie ma vedie cez potok na lúky a pastviny. V diaľke sú jednotlivé usadlosti.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pohľad späť na Veľkú Lehotu.

Obrázok blogu

Prichádzam k smerovníku Sedlo Kuchyňa, tu som chcela chvíľu pobudnúť je tu pár domčekov ktoré by stálo za to odfotografovať. Moju aktivitu však zmarili psy. Z domu s chabou ohradou hneď vybehli traja a ďalší dvaja im bežali brechajúc na pomoc.

Päť psov to už je svorka, tak som sa pobrala kade ľahšie.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Vchádzam medzi riedky porast z diaľky vidieť strechy ďalších usadlostí.

Obrázok blogu

Striedajú sa tu pastviny s riedkymi lesíkmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Najbližšia lúka ma dostala do kolien, a to doslova. Posiata poniklecmi a ja som chodila okolo po štyroch a nevedela som ktorý trs odfotiť, ktorý je krajší. Skratka nádherný zážitok ešte som ich toľko na jednom mieste nenašla.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Zdržala som sa na tejto lúke dosť dlho a už som musela pridať do kroku. Terén sa mierne dvíhal ale aj tak som neodolala pekným výhľadom do diaľav či brezovým hájikom.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Prichádzam k smerovníku Vojšín kríž, odtiaľto už bude cestička klesať do dediny Malá Lehota.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Do Malej Lehoty časti Skálie prichádzam neskoro, musím si počkať na ďalší spoj. Medzitým som si prehliadla kamenné more, ktoré je hneď vedľa autobusovej zastávky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Národná prírodná pamiatka Andezitové kamenné more bola vyhlásená v roku 1975. Má rozlohu 1,4 ha a nachádza sa v katastrálnom území obce Malá Lehota v okrese Žarnovica, v pohorí Tribeč.

Andezitové kamenné more v Malej Lehote vzniklo pravdepodobne v štvrtohorách. Andezity vznikli z magmy, ktorá mala zásaditú povahu. Nie je čistá, primiešali sa do nej čiastočky kremeňa, ktoré sa na povrchu trblietajú ako hladina vody na slnku. Počas mohutnej sopečnej činnosti stuhol lávový prúd a vytvorili sa odlišné formy hornín. V tej dobe klesala teplota aj na mínus 60°C, a tak bolo tuhnutie lávy pomerne rýchle. Podmienky pri chladnutí lávy viedli k vytvoreniu takej vnútornej štruktúry v utuhnutom lávovom prúde, ktorá mala za následok jeho rozpadávanie sa do nepravidelných viacuholníkových blokov. Z pôvodne rozsiahleho podzemia pyroxenického andezitu sa dnes zachovalo jedno z najmenších kamenných morí na Slovensku o rozlohe cca 30 x 100 m. Aj keď sa to možno nezdá, každý z kameňov váži približne pol tony. /čerpané zo stránky obce Malá Lehota/

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 063
  •  | 
  • Páči sa:  3 451x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu