reklama

Živánska veža

V katastri obce Jedľové Kostoľany v okrese Zlaté Moravce sa nachádza stredoveká strážna veža. Tú som mala naplánovanú ako poslednú aktivitu dňa, nakoľko moja cesta domov viedla práve okolo tejto veže.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Cigánska dolina ktorou preteká riečka Žitava oddeľuje pohoria Tríbeč a Pohronský Inovec. Popri ceste sa týči zrúcanina strážnej tkz. Živánskej veže.

V stredoveku veža kontrolovala obchodnú cestu Požitavým, slúžila aj ako mýtna stanica.

Pôvodne veža mala 5 podlaží a vchádzalo sa do nej na úrovni prvého podlažia rebríkom ktorý sa potom vytiahol hore, čo bolo výhodné pri obrane veže.

Veža vznikla v druhej polovici 14. storočia a patrila panstvu hradu Hrušov. Nejaký čas patrila aj zbojníkom a odtiaľto pochádza názov „Živánska“.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K jej zániku došlo v prvej polovici 18. storočia vtedy bol zničený aj hrad Hrušov.

Dodnes sa zachovala len severozápadná stena veže do výšky 14,5 metra s oknami a štrbinovými strelňami. Pôvodná výška veže bola cca 40 metrov.

O zániku veže sa traduje nasledovná povesť.

Kapitán zbojníkov sa zaľúbil do jednej miestnej dievčiny, tá ho stále odmietala (pretože milovala iného), kapitán ju jedného dňa uniesol a uväznil ju v tejto veži. Dievčina z veže však niekoľko krát utiekla a tak ju kapitán priviazal o dlhú reťaz, s ktorou sa mohla dostať len k potoku. Pri tomto potoku ju z reťazí raz vyslobodil jej milovaný, s ktorým sa vrátili spať do veže. K sudom s pušným prachom umiestnili sviečky a tak sa polovica veže zrútila.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Živánska veža leží 1,5 km juhovýchodne od obce Jedľové Kostoľany smerom na Malú Lehotu na okraji Pohronského Inovca nad cestou v nadmorskej výške 409 m n. m.Informačné tabule sú umiestnené pri riečke Žitava. A tu sa nachádza aj malé parkovisko.

Na opačnej strane cesty je úzky chodník vedúci k veži.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Krátkym výletom do histórie som ukončila pekný jarný deň.

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 063
  •  | 
  • Páči sa:  3 451x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu