reklama

Sedlo Pecina-Kopanice a tajchy časť 2.

Cesta späť mi ubiehala už rýchlejšie, menej som fotila a viac pridala do kroku. Mojou prvou zastávkou cestou späť boli Richňavské jazerá

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Baníci kedysi vybudovali šesťdesiat medzi sebou poprepájaných vodných nádrží, neuveriteľné diela ktoré dodávali energiu pre baníctvo. Zostalo ich dvadsaťštyri.

Štiavnické tajchy tvorili v 18. storočí najdokonalejšiu vodárenskú sústavu v Európe. Voda poháňala čerpadlá spodnej vody v baniach, hámre kde sa ruda drvila a prepierala. Zbytková voda poháňala mlyny.

Voda z tajchov sa odvádzala podzemným tunelom tkz. zátka sa ovládala z malého domca na hrádzi tajchu ktorý sa volá mních.

Existencia tajchov je jedným z dôvodov zaradenia Banskej Štiavnice do Zoznamu svetového dedičstva Unesco.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Teraz slúžia tajchy na rekreačné účely kúpanie sa, vodné športy a rybolov.

Veľká a Malá Richňava sa nachádza na okraji obce Štiavnické Bane. Kedysi to bolo jedno jazero ale kvôli priepustnosti hrádze boloa vybudovaná priečná hrádza a oddelilo sa na Malú Richňavu a Veľkú Richňavu. Výstavba tohto vodného diela sa začala v roku 1738 – 1740 podľa návrhu Samuela Mikovíniho.

Na breh Malej Richňavi som sa dostala len porušením zákazu vstupu na súkromný pozemok, tieto tabule boli všade navôkol.

Vody je v nej málo ale tých žiab celkom dosť.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Veľká Richňava.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Veľká Vindšachta.

Nachádza sa bezprostredne pri dedine Štiavnické Bane. Hrádzu využívali kedysi ako cestu na vyháňanie dobytka na pašu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Evičkino jazero.

V bezprostrednej blízkosti Štiavnických Baní. Spolu s Vindšachtským tajchom boli rezervoárom energie pre kedysi veľmi slávnu a bohatú Bieber štôlňu.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 064
  •  | 
  • Páči sa:  3 451x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu