reklama

Zemianske Podhradie

Obec Zemianske Podhradie susedí s obcami Nová Bošáca a Bošáca, v okrese Nové Mesto nad Váhom. Prvá zmienka o obci je z roku 1396 kedy sa používal názov Podhrady.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Mala som naplánovanú krátku trasu žlto značeným turistickým chodníkom z obce Zemianske Podhradie do osady Rolincová a odtiaľ sa ísť pozrieť na Hradište.

Žlté turistické značenie začína pri hlavnej ceste vedúcej v obci Zemianske Podhradie.

Uličkou medzi domami, sa dostávam nad obec. Odtiaľto pokračujem cestou s betónovými panelmi a neskôr poľnou cestou. Značenie je veľmi zriedkavé, ale zablúdiť sa nedá, lebo vlastne ide o kopec nad dedinou.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pohľad späť na Zemianske Podhradie.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Elektrické vedenie ma bezpečne naviguje do osady Rolincova.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na smerovníku je udaný smer Hradište 10 minút.

Obrázok blogu

Toto hradisko ako prvý skúmal a ktorý o ňom písal bol Jozef Ľudovít Holuby ktorý pôsobil v Zemianskom Podhradí ako evanjelický farár.

http://www.hradiska.sk/2012/04/zemianske-podhradie-hradista.html

Na mieste hradiska je ošumelá informačná tabuľa a náznaky umelo vytvorených valov.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ďalšou mojou zastávkou v obci bol renesančný kaštieľ postavený v 17. storočí. Neskôr bol klasicisticky prestavaný s priľahlým parkom.

 Kaštieľ vlastnili rody Podhradských, Príleských a Ostrolúckych a spája sa s ním príbeh Adely Ostrolúckej a Ľudovíta Štúra, známy z knihy Ľuda Zúbeka - Jar Adely Ostrolúckej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nakoľko sa kaštieľ využíva ako dom sociálnych služieb tak som ho fotila len z vonka, do parku nebol prístup.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pamätné tabule na priečelí.

Obrázok blogu

Zaujímavou stavbou je aj kostol evanjelickej cirkvi, ktorý má elipsovitý pôdorys v celej Európe sú takéto kostoly len dva, jeden v Zemianskom Podhradí a jeden v Nemecku.

Kostol má štvoro dverí, každé na jednu svetovú stranu. Tento unikátny ránoempírový evanjelický kostol bol dostavaný v roku 1801 zásluhou rodiny Príleských. Okolo celého obvodu je stlporadie.

Kostol dodnes slúži svojmu účelu a vykonávajú sa v ňom bohoslužby. V čase mojej návštevy bol zatvorený, tak som sa snažila aspoň cez okno uloviť obrázok z vnútorného zariadenia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Vedľa kostola v budove bývalej evanjelickej fary sa nachádza pamätný dom Jozefa Ľudovíta Holubyho a Ľudovíta Riznera.

Expozícia popri dokumentoch a dejinách obce je sústredená na osobnosti slovenského národnobuditeľského a kultúrneho života spätých s obcou Zemianske Podhradie.

Obrázok blogu

Zemianske Podhradie je malá dedinka s bohatou históriou.

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 063
  •  | 
  • Páči sa:  3 451x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu