reklama

Vrbové – diera, kde nič nie je...

Vrbové je mestečko na západnom Slovensku v okrese Piešťany. Prítomnosť osídlenia v tejto oblasti dokladujú archeologické nálezy z 9. storočia. Prvá písomná zmienka vzťahujúca sa na Vrbové je z roku 1113.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Obyvateľka tohto mestečka, keď som fotografovala jeden objekt, sa ma spýtala či ho chcem kúpiť. Odpovedala som jej, že nie, len prechádzam mestom a zaujíma ma jeho história, majú tu zaujímavé stavby. Na to mala odpoveď, je to diera, kde nič nie je.

Prekvapil ma tento jej nepravdivý výrok.

Vrbové je mestečko ktoré má svoju dlhú históriu, krásne historické stavby. Zrejme je to v našej mentalite nevidieť doma čo máme pekné a dobré, vidieť všetko len to negatívne. Nevieme sa pochváliť, predať sa, čo je škoda.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vo Vrbovom som určite nevidela všetko, čo by stálo za to, toľko času som nemala, ale určite je tam veľa zaujímavostí na pozretie a diera tam nie je, ani len na ceste.

Vodná nádrž Čerenec sa nachádza asi 2 km nad Vrbovým. Táto priehrada na potoku Holeška má 46 ha. Využíva sa na kúpanie, vodné športy a rybolov. Vial silný vietor, tak som bola len na okraji nádrže.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Evanjelický kostol stojí na okraji mestečka v blízkosti cesty v smere na Prašník.

Obrázok blogu

Historické budovy v centre mesta s parčíkom.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V tejto kúrii sa narodil Móric Beňovský 1746-1786, známy slovenský cestovateľ, spisovateľ a kráľ Madagaskaru.

V rokoch 1995-1998 prešla budova rekonštrukciou, sídli tu mestská knižnica a je tu historická expozícia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Dominantou mesta je šikmá veža. Základný kameň veže-zvonice postavili 7. mája 1832. 

Po dlhotrvajúcich dažďoch v roku 1930 sa vplyvom podmoknutej pôdy sa veža naklonila, je odklonená od zvislej osi o 99 cm smerom na juhozápad. Záber z blízka tento odklon neukazoval, až keď som túto turistickú atrakciu odfotografovala z diaľky.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Najstaršou stavebnou pamiatkou je kostol sv. Martina, ktorý je situovaný za vežou. Prvá písomná zmienka o kostole je z rokov 1332-1337.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Vo Vrbovom bola početná židovská komunita. Synagógu postavili v rokoch 1882-1883 v maurskom slohu. V tom čase tvorili židia 1/3 obyvateľstva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Väčšina židovského obyvateľstva bola počas druhej svetovej vojny deportovaná do koncentračného tábora Oswiecim, kde zahynuli v plynových komorách.

Od roku 1942 synagóga neslúži na náboženské účely. Bol tam umiestnený sklad obilia, neskôr textilných výrobkov n. p. Trikota.

S rekonštrukciou chátrajúcej synagógy začalo mesto Vrbové ešte pred rokom 1989. Táto iniciatíva bola však prerušená reštitúciou. Odvtedy bola predmetom viacerých majetkových prevodov.

Je to nádherná stavba, obrázky s vnútornou výzdobou som našla len na internete, bude jej naozaj škoda pokiaľ nedôjde k rekonštrukcii.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Keď som si chystala materiály kde pôjdem, natrafila som na jednu atrakciu „ Stred sveta a vesmíru“ Ten by sa mal nachádzať v areáli tzv. CHRAPU, teda chráneného parku. Mal by k nemu viesť recesistický náučný chodník.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nik z miestnych o tejto atrakcii nič nevedel, tak som hľadala a skúšala rôzne alternatívne chodníky. Mojim posledným pokusom bolo zájsť cez novovybudovanú slepú ulicu a pozrieť sa na jej konci do stromoradia ktoré tam bolo.

Zaujímavá skúsenosť, prešla som ulicou, cez vysiate pole, kde sa mi zdal náznak chodníka a naozaj, našla som stred sveta a vesmíru.

Je to zarastená húšťava žihľavou cez ktorú preteká potôčik, je tam aj ohnisko na opekanie a „monument“ iné som nevzhliadla, nechcelo sa mi cez tú žihľavu prechádzať.

Viem si to však predstaviť keby sa toto miesto vyčistilo, vybudovalo pár lavičiek, bola by to príjemná oddychová zóna.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tak naozaj v tom Vrbovom nič nie je?

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 066
  •  | 
  • Páči sa:  3 470x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu