reklama

Prosiecka a Kvačianska dolina časť 1.

Najkrajšie a najnavštevovanejšie doliny Liptova sú Prosiecka a Kvačianska dolina, vo vápencových Chočských vrchoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Cez doliny vedie turistické značenie a dá sa urobiť okruh oboma dolina. Prepojením dolín je žlté turistické značenie.

Ja som sa rozhodla začínať na parkovisku pri ústí Kvačianskej doliny, žlté turistické značenie ma dovedie až k ústiu Prosieckej doliny.

Je skoro ráno a z parkoviska sa vraciam smerom do Kvačian. Na začiatku dediny značka odbočuje cez mostík popod horu. Vlastne celá žlto značená turistická trasa vedie väčšinou okrajom lesa.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Výhľady na Kvačany v rannom opare.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Miestami chodník zachádza do lesa, aby vzápätí pokračoval okrajom lúky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

Elektrický ohradník je v tesnej blízkosti chodníka, čo nie je veľmi príjemné., ale tie výhľady na liptovské lúky v rannom opare sa mi celkom páčili.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ústie Prosieckej doliny, pokračujem modrým turistickým značením. Odtiaľto vedie aj náučný chodník Prosiecka a Kvačianska dolina s informačnými tabuľami, ktoré oboznamujú s s geologickými, geomorfologickými a pedologickými pomermi doliny, ako aj s jej flórou a faunou.

Ale si počkám, pokiaľ skupina turistov zájde ďalej do doliny, zbytočne by som ich brzdila.

Obrázok blogu

Prosiecka dolina je dlhá takmer 4 km a je hlboko zarezaná medzi masívy Lomna a Prosečného.

Dolinu vyhlbil potok Prosiečanka. Pred vstupom do doliny potok tečie cez plošinu Svorad potom sa Prosiečanka ponára v závrtovom ponore a stráca sa v podzemí, preto je v súčasnosti dno doliny suché. Objavuje sa znova v dolnej časti doliny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Chodník vedie popri potoku, medzi vysokými skalami až po vyvieračku v skalnom prieseku Vráta.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Chodník pokračuje kamenistým dnom doliny, okolo sú machom obrastené skaly, je tu príjemne, chládok a vlhko. Dojem kazia len popadané a choré stromy.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na začiatku hornej časti doliny odbočujem do doliny Červené piesky, je tu 15 metrov vysoký vodopád.

Táto dolina je krátka, s vysokými skalnými útvarmi. Vodopád ma však neočaril, voda skôr kvapká ako tečie, zrejme aj tu sa prejavuje deficit vlahy.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Najatraktívnejším úsekom Prosieckej doliny je kaňonovitá časť Nižný a Vyšný Straz. Miestami to bol adrenalín, ale zážitok ktorý fakt stojí za to.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kedysi dnom doliny viedla vozová cesta , ktorá spájala Veľké Borové, Huty so svetom, zvážalo sa aj seno zo Svoradu. V tiesňave sú staré železné podpery tadiaľ viedol 30 metrov dlhý most. Neviem si to ale dosť dobre predstaviť.

Z kaňonu vychádzam do úplne iného sveta, na plošinu Svorad. Sú to rozsiahle lúky ktoré vznikli vyklčovaním lesných porastov. Konečne v diaľke počujem zvonky pasúcich sa oviec, takto si predstavujem Liptov. Lesy, lúky a ovce.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Cestou krížom cez lúky prichádzam do dediny Veľké Borové.

Obrázok blogu

Pri bufete Goral má zastávku miestne MHD, Borovská strela, kto chce, sa môže previesť až po Oblazy. Ja som si v miestnom bufete radšej dala výbornú čapovanú kofolu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 066
  •  | 
  • Páči sa:  3 470x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu