reklama

Nová Baňa – Sedlová skala.

Nová Baňa je starobylé banské kráľovské mesto, v minulosti sa tu ťažili drahé kovy. Mestečko leží na rozhraní pohorí Pohronský Inovec a Štiavnické vrchy, v okrese Žarnovica.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Okrajom mesta preteká rieka Hron, do ktorého sa vlieva Kyzový potok, ktorý preteká údolím. Na okolitých úbočiach sú vystavané samoty a polosamoty, štále.

V okolí je viac turistických trás, zaujímavých stavieb, na masíve Háj je vystavaná rozhľadňa, z ktorej je výhľad do celého údolia. Za mestom sa nachádza aj vodná nádrž Tajch a tiež sú vybudované náučné chodníky.

Z praktických dôvodov si vyberám menej frekventované trasy, kde je pohyb turistov obmedzený. Tak to bolo aj teraz. Zeleným turistickým značením som sa rozhodla pre Sedlovú skalu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Turistická trasa začína na námestí sv. Alžbety pri kostole. Pokračuje cez mesto jednotlivými uličkami.

Zaujímavosťou je pravoslávny chrám Svätej Trojice, pravoslávne chrámy sa vyskytujú častejšie na východe republiky, ide o novú stavbu dokončenú v roku 2018.

Pravoslávny kostol
Pravoslávny kostol 

Cestou od poslednej usadlosti sa mi naskytli výhľady na roztrúsené domčeky na úbočiach a tiež na rozhľadňu Háj.

štále
štále 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
rozhľadňa Háj
rozhľadňa Háj 

Ďalšia moja zastávka bolo pri ohrade s koníkmi. V tejto oblasti sú zrejme nevyhnutnosťou buď živé kone, alebo tie pod kapotou, ale tieto boli krajšie.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Neskôr ma čakala cesta lesom, s miernym stúpaním až k ohradeným chatkám.

lesným chodníkom
lesným chodníkom 
chatky v pozadí
chatky v pozadí 

Tu sa odpájam z turistického chodníka, pokračujem náučným chodníkom Vojšín, ktorý vedie z Malej Lehoty do Starej Huty. Krátka trasa náučným chodníkom ma dovedie na Sedlovú skalu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavé boli vyzbierané kopy kameňa, obrastené už machom, zrejme v minulosti tu boli políčka, alebo označovali hranicu jednotlivých vlastníkov.

kôpky z kameňov trasou náučného chodníka
kôpky z kameňov trasou náučného chodníka 
Obrázok blogu

Andezitové bralo zvané Sedlová skala, s nadmorskou výškou 778 metrov, patrí do sopečného pohoria Pohronský Inovec.

Vrchol Sedlovej skaly
Vrchol Sedlovej skaly 

Vrchol je zarastený, výhľady zo Sedlovej skaly sú obmedzené.

výhľady
výhľady 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Na vrchole pod stromami v hojnom počte rastie aj zákonom chránená scila severná.

Obrázok blogu

Na každej, aj tej najmenej atraktívnej trase, sa dá veľa pekného a zaujímavého vidieť. Možno je to ten prvý tohtoročný motýľ, strom ktorý z ďaleka bzučal množstvom včiel , alebo len to žriebä, ktoré sa pribehlo rozlúčiť....

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 076
  •  | 
  • Páči sa:  3 534x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu