reklama

Telgártska slučka, Chmarošský viadukt.

Priamo nad obcou Telgárt, v okrese Brezno, sa nachádza železničná stavba Telgártska slučka a za obcou Chmarošský viadukt. Tieto dva skvosty železničného staviteľstva sú súčasťou železničnej trate Červená Skala – Margecany.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (15)

Účelom výstavby trate Červená Skala - Margecany bolo zlepšiť spojenie medzi Moravou a Slovenskom po založení Československej republiky. Stredoslovenskej transverzály vedúcej od Veselí na Morave až po ukrajinský Užhorod.

Výstavba v Telgárte sa začala v roku 1931, súťaž na jej výstavbu vyhrali firmy Müller & Kapsa a spojené firmy Kruliš, Jáchymek a Schwarz známe svojou odbornosťou v železobetónových stavbách. Stavalo sa v čase hospodárskej krízy, čím priniesla aj možnosť zamestnania sa v tomto kraji. V čase najintenzívnejšieho stavebného rozmachu tu pracovalo okolo 9 000 robotníkov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trať Červená Skala – Dobšinská ľadová jaskyňa bola uvedená do prevádzky už koncom septembra 1934, celá trasa až do Margecian v júli 1936.

Súčasťou Telgártskej slučky je tunel Kornela Stodolu, s dĺžkou 1239 metrov, ktorý je umiestnený v časti oblúku s polomerom 400 metrov a má stúpanie 12,5 promile. Tunel patril k najnáročnejším a najnákladnejším stavbám v tomto úseku.

Telgártsky viadukt má členenú oblúkovú konštrukciu, je dlhý 86 metrov, rozpätie hlavného oblúka je 32 metrov a týči sa do výšky 22 metrov.

Telgártska slučka, teda tunel a viadukt má celkovú dĺžku 2,3 kilometra.

K Telgártskej slučke sa dostaneme od parkoviska pri Depo Cafe Telgárt, je to vlastne železničný vozeň prerobený na kaviareň, nachádzajúci sa na konci obce smerom na Vernár. Odtiaľto prídeme zeleným turistickým značením k zastávke Telgárt penzion, v jeho blízkosti je tunel a pár metrov ďalej sa nachádza viadukt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Depo Cafe Telgárt
Depo Cafe Telgárt 
zeleným značením
zeleným značením 
tunel Kornela Stodolu
tunel Kornela Stodolu 
Obrázok blogu
Telgártsky viadukt
Telgártsky viadukt 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Chmarošský viadukt sa nachádza tiež neďaleko parkoviska a je ho vidieť od hlavnej cesty.

Je to klenbový oblúkový most s dĺžkou 113,6 metra a tvorí ho 9 oblúkov so svetlosťou 10 metrov, trať je 18 metrov nad údolím.

Chmarošský viadukt
Chmarošský viadukt 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pri pohľade na takéto impozantné stavby, ktoré už majú vlastne vyše 80 rokov, pričom celá výstavba trvala len cez tri roky, ma napadá myšlienka, dokázali by sme to dnes? Také mechanizmy ako sú teraz k dispozícii, vtedy ešte ani neexistovali. Sú to naozaj úžasné diela, ktoré by sme v tejto oblasti nemali obísť.

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 066
  •  | 
  • Páči sa:  3 470x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu