reklama

Dedinka v údolí – Omastiná

Keď som prišla do tejto malebnej dedinky v myšlienkach sa mi vynárala pesnička „Dedinka v údolí,malé domčeky,nevidel som vás,už celé roky. ...“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Obec Omastiná leží v juhozápadnej časti Strážovskej hornatiny, v Uhrovskej doline, okres Bánovce nad Bebravou

Prvá písomná zmienka o obci je z roku 1389, kedy sa spomína ako Lehota, neskôr Lyhotka, Mazna Lehota, Omastina Lehota od roku 1808 ako Omastina. Obec patrila panstvu Uhrovec, obyvatelia sa zaoberali výrobou drevených súsekov a poľnohospodárstvom. Súseky sú veľké drevené debny, truhlice na uskladnenie šatstva či obilia.

Počas SNP, obyvateľstvo podporovalo partizánske jednotky. Nemci obec obsadili, 9 domov vypálili, 14 ľudí zastrelili a 42 odvliekli do zajatia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kým v roku 1787 mala obec 287 obyvateľov, v roku 2020 ich mala len 42. 

Keď prechádzate obcou, ktorá má dva rady domov pozdĺž potoka, je tu veľa starých obývaných i neobývaných domov, tak si pomyslíte, že tu, na konci cesty, sa už aj muchy otáčajú, ďalej cesta nevedie.

Kto však má záujem o tiché a pokojné prostredie, v lone prírody, ten si určite toto miesto zamiluje.

Na prechádzke obcou.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Budova Obecného úradu

Obrázok blogu

 V okolí autobusovej zastávky sa nachádza také malé centrum obce.

Penzión pri studničke
Penzión pri studničke 
Obrázok blogu

Nad penziónom sa nachádza zvonica s barokovým zvonom z roku 1742.

zvonica
zvonica 
Obrázok blogu

 Pamätník padlých v SNP.

Obrázok blogu

 Studnička Garajka.

Obrázok blogu

Dopočula som sa, že sa tu nachádza aj kúpalisko, keď budem sledovať tok potoka. A naozaj, je tu priestor na ovlaženie sa počas horúcich letných dní, alebo pre otužilcov, ktorí majú radi studené vody bystriny. "Kúpalisko", má síce značne obmedzenú kapacitu, ale voda v nej je krištáľovo čistá, vodopádik slúži ako masážna tryska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
kúpalisko
kúpalisko 

 Z obce môžme podnikať rôzne výstupy do okolitých lesov, vedie odtiaľto turistické značenie na Rokoš, taktiež je blízo aj Uhrovský hrad, Jankov vršok a iné.

Irena Šimuneková

Irena Šimuneková

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 063
  •  | 
  • Páči sa:  3 451x

Žijem, teda som a som na tomto svete rada. Mojim mottom sú nasledovné citáty:Aj keby som vedel, že zajtra celý svet zanikne, dnes by som ešte zasadil moju jabloň. — Martin Luther KingJediné bohatstvo, ktoré uznávam, je bohatstvo ducha a dobrota srdca. — Ludwig Van BeethovenŽivot človeka má zmysel, ak po ňom zostane vo svete o trochu viac lásky a dobra. — Alfred Delp Zoznam autorových rubrík:  len takSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu