Chmaroška je obec či potok ? Žeby ten názov bol odvodený od chmár ?
:-)
Chmarošský tunel postavili za relatívnu krátku dobu, ako si písala. Zaslúžili sa o to, okrem architektov aj vyše 7 000 robotníkov, medzi nimi boli aj ženy. Väčšina, údajne z okolia, ale boli aj zo zahraničia.
určite aj niekde vo filmoch sa nájdu tieto zábery. Chmarošský viadukt zrejme dostal názov podľa doliny nad ktorou je postavený Chmaroška. Je to inak v katastry Telgártu.
Pre takéto viadukty mám slabosť. Prenesú ma do iného tisícročia. Vždy ich obdivujem aj vo filmoch, keď sú na ne zábery. A tým tunelom viedla turistická značená cesta,:-)
zelený chodník pokračuje ďalej až na Kráľovú holu, ale vedie cez železnicu k zastávke Telgárt penzion a to je blízo tunela prvá foto tunela je fotená od zastávky
sú síce na Slovensku aj dlhšie tunely či vyššie mosty, ale to skoncentrovanie náročných (pritom fotogenických) technických riešení do katastra jednej obce je jedinečné. Už samotný špirálový tunel ako prekonanie stúpania na krátkom úseku je úžasný - takéto riešenia nie sú ani vo svete bežné. Tým menej v čase stavby. Inak, pri dnešnej vyťaženosti úseku, človek si po nahliadnutí do cestovného poriadku môže v kľude dopriať prechádzku tunelom s baterkou (ale tak, nemalo by sa...).
časy nákladných vlakov na tejto štreke sú minulosť, to vieš, odkedy sa z veľkej časti prešlo na kamiónovú dopravu... ale v mladých rokoch som tam ešte nákladné vlaky zažil; vzhľadom na stúpanie trate zvykol mať vlak na tomto úseku dve lokomotívy (jedna ťahala, jedna tlačila). Dnes, a bez elektriny na tomto úseku, je to zrejme neekonomické. Aj kvôli tomu prevýšeniu.
tento rok sme tam boli na dovolenke. Previezli sme sa vlakom z Dediniek do Telgártu a späť. Veľký zážitok a určite doporučujem. Aj som to trochu spísal http://pisecki.sk/2020/08/06/s...
budúcoročná túlačka smerom na východ je jasná, budú to Dedinky. Síce niečo z tých miest mám pochodené, ale už aj zabudnuté, raz som tam bola s deťmi na predlžený víkend, ale to tak pred 25-timi rokmi.
aj ked smutná zaujímavosť. V súvislosti so stavbou sa spomína aj jedna samovražda, ale či sa skutočne stala, to nevie nikto potvrdiť. Spáchal ju vraj inžinier zodpovedný za vytyčovanie slučkovitého tunela. Robotníci, ktorí ho z dvoch strán prerážali, sa totiž v stanovenom čase nestretli. Inžinier si znovu všetko prerátal, vyšlo mu, že sa pri výpočtoch pomýlil, a zo zúfalstva sa zastrelil. O niekoľko dní sa ukázalo, že žiadnu chybu neurobil. Dôvodom, prečo sa razičské čaty nestretli, bolo omeškanie prác. Tunel prerazili neskôr, presne podľa jeho výpočtov...
Impozantá stavba,
Chmaroška je obec či potok ?
Žeby ten názov bol odvodený od chmár ?
:-)
Chmarošský tunel postavili za relatívnu krátku dobu, ako si písala. Zaslúžili sa o to, okrem architektov aj vyše 7 000 robotníkov, medzi nimi boli aj ženy. Väčšina, údajne z okolia, ale boli aj zo zahraničia.
Opäť, pekne zvečnené Tvojím objektívom, Irenka.
hej